Knucklehead, de enige beetmelder die daadwerkelijk 100% waterdicht is heeft slechts 1 nadeel:
op de oude modellen er zit geen aan en uit schakelaar op (de nieuwere en duurdere modellen
bevatten overigens nu wél een aan en uit schakelaar). Velen lossen dit op d.m.v. een elastiekje
zodat het eeuwige gepiep tijdens het autorijden en sjouwen van de spullen ophoud. Echter het
rubber van de elastiekjes droogt erg snel uit en binnen no-time piept het er weer vrolijk op
los omdat je elastiekjes zijn geknapt. Tijd voor een andere oplossing dus.
Tip: houd je
muis op de foto's voor een korte beschrijving van de te volgen handeling!
De foto's staan namelijk verspreid door de handleiding heen.
Waarom geen aan en uit schakelaar inbouwen dacht ik. Gewapend met een oude Knucklehead ben ik
naar de elektronica zaak gestapt en uitgelegd wat ik wou. Aangezien de elektronica van de
Knuckelheads volledig in hars is gegoten, is het uitsluitend mogelijk om een schakelaar in
te bouwen die de spanning direct van / naar de batterij onderbreekt. Bij de elektronicazaak
heb ik gekozen voor de kleinste waterdichte schakelaar die zij in hun assortiment hebben. De
waterdichtheid wordt geregeld door een rubberen ringetje + een rubberen hoesje met boutje beide
voor aan de buitenkant van de schakelaar.
Het inbouwen van de schakelaar is een geduldig werkje waarvoor je de nodige aanpassingen moet
doen aan je Knucklehead. Het is niet heel veel werk maar je moet het er voor over hebben. Zelf
heb ik eerst slechts 1 Knucklehead voorzien van een schakelaar en misschien in een later stadium
de ooit nog de andere twee. Trek hieruit zelf maar een conclusie.
|
|
We beginnen als volgt: schroef de Knucklehead open en verwijder de batterij en het magnetisch
wieltje. Pak de achterkant van de Knucklehead en zet deze in een bankschroef en bepaal aan de
hand van de grootte van de schakelaar de plaats waar deze moet komen (meet dit even goed uit!).
Boor nu eerst een klein gaatje en boor deze vervolgens voorzichtig op tot de juiste grootte
zodat de schakelaar hier precies in gaat passen. Plaats nu de schakelaar in het gat en kijk
of deze goed past en op zijn plek staat. Voor mij was het noodzakelijk om met de soldeerbout
een klein gedeelte van het schuine plastic links naast de schakelaar weg te smelten. Hierna
zat de schakelaar pas goed op zijn plek.
|
|
Haal nu de schakelaar er weer uit en soldeer 2 kleine stukjes soepel elektriciteitsdraad aan
de middelste en rechter of linker kant (dit maakt niets uit) van de schakelaar. Zorg er voor
dat er niet teveel koper bloot komt te liggen i.v.m. kortsluiting. Knip nu de rode draad van
de batterijvoeding door en zet hier de schakelaar tussen. Soldeer de uiteinden weer aan elkaar
en tape deze af om eventuele kortsluiting te voorkomen. Sluit nu de batterij weer aan, plaats
het magneetwieltje zodat je kunt testen of de schakelaar werkt. Verwijder de batterij eerst
weer.
|
|
Het is nu zaak om de schakelaar inclusief batterij in de Knucklehead te monteren. Iets wat een
priegelwerkje is. Het past allemaal net wel en net niet namelijk. Als eerste dien je het
opstaande randje waar de batterij tegen aanligt weg te solderen. Dit is noodzakelijk, omdat
de batterij er anders niet inpast. Er bovenop leggen wil ook niet omdat de Knucklehead dan niet
meer dicht wil. Weg solderen is de enige optie. Maak de soldeerbout goed warm en smelt het
plastic voorzichtig en met beleid weg. Kleine stukjes achtergebleven plastic kunnen eventueel
met een scherpe beitel voorzichtig worden verwijderd.
|
|
Zet nu de schakelaar in Knucklehead en zet deze even voorzichtig vast. Pas daarna of de batterij
er goed vlak in komt te liggen. Waarschijnlijk zal je de pootjes van de schakelaar ietsjes
moeten verbuigen om het geheel goed passend te maken. Let hierbij op, dat de draden geen
kortsluiting maken bij de schakelaar!! Wanneer alles naar wens in de schakelaar ligt, kan de
schakelaar definitief worden vastgezet. Let op: Alle onderdelen die bij de schakelaar worden
geleverd, kunnen niet worden gebruikt, omdat het geheel anders niet gaat passen! Ik gebruik
uitsluitend het gekartelde ringetje, het boutje, het afdichtringetje en het rubberen hoesje
voor op de schakelaar. Zet het geheel nu voorzichtig in elkaar en check of de schakelaar werkt
alvorens de Knucklehead weer dicht te schroeven (vergeet het magneetwieltje niet!!).
|
|
De laatste handeling is tevens de lastigste en ook vrij lastig uit te leggen. Zowel de schroef
als het boutje die op de plaats achter de schakelaar komen te zitten dienen te worden bewerkt
omdat ze nu te dik en te lang zijn. Pak het boutje beet met een tang en slijp d.m.v. een
ijzervijl of een slijptol 1 tot 2 mm van het boutje af. Je moet de schakelaar weer enigszins
los maken om het boutje eronder te kunnen plaatsen. Een geduldig karweitje. Zelf heb ik het
plastic waar het boutje komt te liggen iets ingeboord. Het boutje ligt hierdoor wat dieper en
zo hoeft er minder van het boutje te worden afgeslepen. Pas hierna de lengte van het schroefje
aan totdat de schakelaar goed dicht zit en het schroefje de schakelaar niet raakt / beschadigd.
Heb je dit allemaal gedaan, dan ben je klaar.
Als laatste opmerking: het aanbrengen van de schakelaar is voor eigen risico! Ook vervalt per
direct de eventueel nog aanwezige garantie. Zowel Knucklehead, als wij zijn niet aansprakelijk
voor het eventuele defect raken van de Knucklehead n.a.v. deze workshop. Ook garanderen wij
niet dat de Knucklehead na het plaatsen van de schakelaar nog 100% waterdicht is.
|