De wintermaanden zijn voor velen maanden alles worden behalve vissen. De
echte diehards natuurlijk door maar anderen daarentegen gebruiken die om hun
visuitrusting na kijken, nieuwe onderlijnen uitproberen, lading
Karperwerelds lezen etc. Omdat het mij afgelopen winter ook veel te koud was
en niet gewapend met zaag naar de waterkant wou gaan heb ik tijd o.a.
besteed aan onderhoud van mijn
Dit onderhoud bestond o.a. uit het schoonmaken en invetten van mijn molens.
Een vrij nauwkeurig klusje waar je de nodige tijd even moet insteken. Een
leuk onderwerp om dus te bespreken. Velen zien er enorm tegenop om hun eigen
molens open te schroeven; veel te ingewikkeld en bang dat er iets misgaat
etc. Toch valt het reuze mee, gebruik je gezonde verstand en doe het met
beleid dan kan er weinig misgaan. Gebruik je daarbij ook nog deze
handleiding, dan kan er haast niks meer mis gaan.
In deze "workshop" gebruik ik mijn eigen molens: de Freeliner 750 series.
Molens die mij tot op heden gewoon goed bevallen en waarmee ik tot op heden
geen problemen mee heb gehad. Ik ga er in dit voorbeeld van uit, dat de
slinger van de molens aan de linker kant zit. Ik ben net als velen met mij
rechtshandig.
> Wat heb je nodig aan gereedschap:
- Twee kleine schroevendraaiers (platbek en kruiskop)
- Een steeksleutel
- Een platbektang
- Zuurvrije vaseline (te koop bij Halfords of de fietsenzaak)
- Schone doeken
- Lucifers
Spoel al je lijn op je molen en haal hem dan van je hengel af; dit werkt
namelijk het makkelijkst. Zet de lijn op de lijnclip en draai de slip
helemaal los, zodat je de spoel van de molen af kunt halen. Maak de spoel
van binnen en buiten schoon met een schone zachte doek. Hardnekkig vuil kun
je met water en enig afwasmiddel er gemakkelijk afkrijgen (of anders
terpentine) Eventueel kun je de aluminium spoel in de was zetten. Maak ook
de as van de molen en de kop van de molen goed schoon.
Draai nu de slinger van de molen af maar laat het dopje aan de andere kant
gewoon zitten.
Draai nu de 6-kantige moer die op de as zit voorzichtig los. Zelf doe ik dit
met een platbektangetje omdat de steeksleutel zeer moeilijk past. Draai de
moer nu voorzichtig los en doe de rest met de hand. Dit gaat sneller en je
beschadigd verder ook niks. Draai het moertje los tot het einde van het
schroefdraad. Trek nu de kop van de molen iets naar voren toe, zodat je
ruimte krijgt tussen de kop en de body van de molen. Haal eventueel vuil
hiertussen vandaan met een zachte doek. Deze ruimte is noodzakelijk om
straks de body van de molen te kunnen openen.
Draai nu de "baitrunner-slip" van de molen af door simpelweg het schroefje
eruit te draaien en dan de de knop er van af te halen. Draai nu de 2
schroeven van de linkerkant van de baitrunner los en haal de ene helft van
de baitrunner er nu af. Let er op dat je de andere (lees rechterkant) van de
baitrunner laat zitten!! Als je deze ook losdraait en je opent daarna de
molen, dan zullen de baitrunner onderdelen je om de oren vliegen!
Draai nu met een schroevendraaier de vier schroefjes van de body van de
molen los. Het losdraaien van de schroefjes gaat enigszins moeizaam, dus doe
dit met beleid. Wanneer alle schroefjes zijn losgedraaid, kan het kapje van
de body worden afgehaald.
Je kijkt nu op het radarwerk van de molen. Goed zichtbaar is het grote
tandwiel met daar bovenop een setje kogellagers. Rechtsboven dit tandwiel
zie je de veer van de baitrunner zitten. Laat deze ongemoeid en probeer ook
de baitrunner nu niet uit..! De veer evenals diverse andere onderdelen
zullen losschieten en geloof me, het is geen fijn werkje om dit alles weer
op zijn plaats te krijgen. (hoe weet je dat?..nou gok eens..)
|
|
Pak nu het grote tandwiel voorzichtig vast en trek deze (door de molen vast
te houden) voorzichtig uit het geheel. Het gaat enigszins moeizaam omdat de
andere kant van dit onderdeel ook in een setje kogellagers zit vastgeklemd.
Door een beetje te wrikken en te trekken zal het langzaam loskomen. Wanneer
je hem los hebt gekregen kun je het oude overtollige vet verwijderen (alleen
het overtollige!) en hiervoor in de plaats het nieuwe vet aanbrengen. Dit
kun je doen met je vingers (heb je de rest van de klus groot plezier van) of
d.m.v een lucifer of ander hulpmiddel. Gebruik geen wattenstaafjes, omdat
deze nogal uitharen.
Vet nu het wormwiel en de as van de molen goed in. Beweeg de as na het
invetten enkele malen heen en weer zodat je kunt zien dat het vet zich goed
verspreid. Verwijder uiteraard eerst overtollig oud vet en maak het
radarwerkje wanneer nodig voorzichtig schoon.
Wanneer alle onderdelen zijn schoongemaakt en ingevet, kunnen alle
onderdelen weer op zijn plaats worden teruggezet. Als eerste plaats je het
grote tandwiel weer terug gevolgd door het kapje van de body. Vet de opening
van de body enigszins ligt in.
- Draai nu de schroefjes van de body weer 1 voor 1 goed vast.
- Plaats de onderdelen van de baitrunner weer op hun plek en draai de
schroefjes weer goed vast.
- Plaats nu de kop van de molen weer terug. Let op: dit past maar op 1
manier! forceer dit dus niet!
- Draai nu de moer op de as weer vast. Eerst met de hand en het echte
vastdraaien weer met de tang.
- Plaats de knop van de "baitrunner-slip" weer terug op zijn plaats en
schroef deze vast.
- Monteer de slinger weer op de molen.
Draai de een paar slagen met de molen om te voelen of alles soepel draait en
je geen rare of verdachte geluiden hoort (gerammel is over het algemeen geen
goed teken). Test ook de baitrunner weer op zijn functionaliteit.
Wanneer alles naar behoren lijkt te werken, kan als laatste de spoel
weer op de molen worden gemonteerd. Draai de slip weer aan tot gewenst
niveau en de molen is weer klaar voor gebruik. Leg de molen aan de kant
en je kunt gaan beginnen met de tweede molen.
Uiteraard kan je het schoonmaken / onderhouden van je moelen nog verder
uitbreiden. De beugel kun je losmaken, schoonmaken en opnieuw invetten.
Je kunt je sl;ipschijven schoonmaken en eventueel vervangen. Maar
aangezien dat toch nog wat uitgebreidere werkzaamheden zijn, gaan we er
hier nu niet op in. Misschien vullen we het aan bij een volgende
workshop.
Succes ermee!
|